Poniedziałek – Sobota – wizyty umawiane telefonicznie

Periodontologia

PERIODONTOLOGIA to dziedzina stomatologii, która obejmuje zapobieganie, diagnostykę i leczenie chorób przyzębia – powszechnie występującego schorzenia jamy ustnej wśród ludzi. Obok próchnicy i jej powikłań choroby przyzębia to główna przyczyna utraty zębów.

Ryzyko zapalenia przyzębia jest w dużym stopniu uwarunkowane genetycznie, ale to styl życia, czynniki środowiskowe i nawyki pacjentów mają kluczowy wpływ

na rozwój i progresję choroby. Do czynników ryzyka chorób przyzębia, oprócz złej higieny jamy ustnej, zalicza się płeć męską, starszy wiek, otyłość, cukrzycę, palenie tytoniu oraz stres. Ze względu na częstość i powszechność występowania zapalenia przyzębia zalicza się obecnie do chorób społecznych.

Nieleczone choroby przyzębia stanowią, po próchnicy główną przyczynę przemieszczenia, rozchwiania a nawet utraty zębów.

Jeśli występuje u Ciebie jeden z wymienionych poniżej objawów, koniecznie umów się na wizytę periodontologiczną:

krwawiące lub tkliwe dziąsła

odsłonięte szyjki zębów

nadwrażliwość zębów

nieprzyjemny zapach z ust

ruchomość, rozchwianie zębów

Choroby przyzębia to spowodowane infekcją bakteryjną schorzenia tkanek otaczających ząb i stykających się z nim w obrębie szyjki zęba. Przy zaniedbaniach higienicznych bakterie kolonizują obszary przyszyjkowe koron zębów, tworząc płytkę, biofilm bakteryjny.

Ciągły, bezpośredni kontakt płytki bakteryjnej z powierzchnią dziąsła po kilku dniach skutkuje rozwojem stanu zapalnego dziąseł, objawiającego się ich

zaczerwienieniem i krwawieniem. Stan zapalny dziąseł to proces odwracalny, w związku z czym w momencie ustania działania czynnika zapalnego, stan jamy ustnej powraca do normy. Długotrwały, nie leczony stan zapalny dziąseł, który powstaje w efekcie szkodliwego oddziaływania bakterii oraz ich toksyn, w konsekwencji powoduje nieodwracalne uszkodzenia tkanek przyzębia i zaniki kości wyrostków zębodołowych.

Pamiętajmy, że jesteśmy w stanie zapobiec części chorób przyzębia dbając o odpowiednie metody profilaktyczne oraz udając się na badania kontrolne i wizyty higienizacyjne w gabinecie stomatologicznym.

Utrzymanie zdrowych zębów w Naszym życiu ma wiele korzyści:

umożliwia optymalne żucie, jedzenie, mówienie i uśmiechanie się

zmniejsza ryzyko problemów zdrowotnych

poprawia jakość życia i samopoczucie

pozytywnie wpływa na ekonomię zdrowia